معرفی وبلاگ
این وبلاگ در مورد افرادی است که قصد سفر دارند و در انتخاب مکان آن دچار تردید هستند این عزیزان می توانند به وبلاگ ما نگاه بیندازند تا شاید انتخاب بهتری انجام دهند
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 709051
تعداد نوشته ها : 153
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem225

محوطه باستاني شمي: در نه كيلومتري روستاي شمي از دهستان «سوسن» در شمال شهرستان ايذه، آثاري باستاني متعلق به دوره اليمائيه 171- 138 قبل از ميلاد مشتمل بر مجسمه معرف سردار پارتي، سنگهاي مرمري، گورستان باستاني كشف شده است. مجسمه سردار پاراتي تمام قد به ارتفاع 285 و عرض 70 سانتي متر با جنس برنز است. كشف اين مجسمه منحصر به فرد، تاريكي هاي تاريخي دوره پاراتي در سرزمين ايلاميان را روشن ساخت. اين مجسمه اينك در موزه ايران باستان به نمايش گذاشته شده است.

محوطه باستاني ارجان: محوطه باستاني ارجان در كنار رودخانه «مارون» در 12 كيلومتري شمال شرقي بهبهان واقع است. وسعت اين محوطه باستاني حدود 500 هكتار است. در اولين مطالعات پيرامون شهر قديم ارجان، قدمت اين شهر به دوره ساسانيان (224- 652 ميلادي) نسبت داده شده ولي در سال 1316 خورشيدي در نزديكي اين محوطه باستاني، آثار يك آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از ميلاد و به دوره ايلامي كشف شد كه باب جديدي در باستانشناسي اين محوطه تاريخي گشود. ويژگي اين آرامگاه استفاده از ملاط قير و اندود گچ به لحاظ جلوگيري از نفوذ رطوبت همجواري با رودخانه مارون بوده است. يكي از كشفيات مهم اين محوطه تاريخي جام طلايي ارجان است. شكل حلقه طلائي (قدرت) ارجان تجسمي از يك لوتوس (نيلوفر آبي) است كه حامل پيامهاي ذهني و اساطيري است. اين حلقه طلائي 237 گرم وزن دارد و متصل به يك دسته مجوف است. قدمت اين حلقه قرن هشتم قبل از ميلاد است. تا كنون نظير اين حلقه طلائي در هيچ يك از حفاريهاي علمي بدست نيامده است.


دسته ها : خوزستان
X