معرفی وبلاگ
این وبلاگ در مورد افرادی است که قصد سفر دارند و در انتخاب مکان آن دچار تردید هستند این عزیزان می توانند به وبلاگ ما نگاه بیندازند تا شاید انتخاب بهتری انجام دهند
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 709336
تعداد نوشته ها : 153
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem225

وجود رودخانه هايي دايمي مانند رودخانه كرج، رودخانه جاجرود، رودلار، حبله رود، رود شور يا ابهر رود و طالقان رود موجب شده تا استان تهران از لحاظ منابع آب كمبودي نداشته باشد. بيشترين رودخانه هاي استان از كوه هاي البرز سرچشمه مي گيرد. در استان تهران قنات هاي متعددي وجود داشته كه در گذشته نه چندان دور در تامين آب مورد نياز مناطق شهري و روستايي سهم به سزايي داشته اند. ليكن امروزه با استفاده از امكانات آب لوله كشي كه از سدهايي چون اميركبير، لتيان و لار تامين مي شود، آب قنات ها و چشمه ها فقط براي كشاورزي و آبياري مصرف مي شود و فقط بعضي چشمه ها، به ويژه چشمه هاي آب معدني كه بيشتر در شمال شرقي استان متمركزند، اهميت سابق خود را حفظ كرده اند. مهم ترين اين چشمه ها عبارتند از چشمه اعلا دماوند، چشمه قلعه دختر، چشمه آب علي هراز، چشمه وله در گچسر، چشمه شاه دشت كرج، چشمه علي در شهر ري، چشمه تيزآب، چشمه گله گيله.
 

رود كرج
رودخانه اي دايمي است كه از قابليت هاي گردشگري بسيار بالايي برخوردار بوده و در شهرستان كرج، تهران، قم و استان هاي تهران و قم جريان دارد. اين رودخانه از مهم ترين مناطق گردشگاهي مردم تهران و شهرستان هاي اطراف است رودخانه كرج از دامنه شمالي كوه آسرا و جنوب گردنه عسلك و در 42 كيلومتري شمال شرقي كرج سرچشمه گرفته و پس از عبور از دره ميان كوه تاريكه نو (در شمال) و كوه كرچان  (در جنوب)، در جنوب روستاي وله  با رودخانه ولايت رود مخلوط مي ‌شود و به موازات راه اتومبيل رو كرج ـ چالوس به سمت جنوب مي رود‌ و پس از مخلوط شدن با رودخانه شهرستانك در روستاي پل دو آب تغيير مسير داده و به سوي غرب متوجه مي شود
 

رود خانه طالقان
رود طالقان كه از كوه هاي كندوان و كهار بزرگ در شمال غربي تهران سرچشمه مي گيرد و سواحل آن به ويژه در بخش هاي بالادست داراي ارزش هاي تفريحي و جهانگردي است. اين رود در دره طالقان به سوي باختر جريان مي يابد و سپس به سفيد رود مي پيوندد. طول اين رودخانه 180 كيلومتر است.
 

رودخانه تار
رودخانه تار كه 13 كيلومتر طول دارد يك رود دائمي و از ريزابه هاي رودخانه دماوند است. اين رود در دهستان ابرشيوه، شهرستان دماوند جريان دارد و از يك كليومتري غرب درياچه تار،‌ در 13 كيلومتري شرق دماوند سرچشمه مي ‌گيرد. رود تار از دره ميان كوه هاي قره داغ و ميانرود (در شمال) و زرين كوه (در جنوب) رو به غرب روان مي ‌گردد حوضه اين رودخانه درياچه نمك قم، شيب متوسط 7 درصد است.
 

رودخانه لار دماوند
اين رودخانه از كوه هاي برف گير و پر باران كلون بستك كه 3000 متر ارتفاع دارد و در شرق  و شمال شرقي استان تهران قرار دارد سرچشمه مي گيرد و از همين رو، بسيار پرآب است. اين رود داراي شاخه هاي فراواني مانند دلي چاي، آب باران و سفيدآب است. در دو سوي رود لار، مرتع ها و چراگاه هايي طبيعي وگسترده با حدود 60 كيلومتر درازا و شش تا هفت كيلومتر پهنا وجود دارد، در شاخه هاي رودخانه لار، ماهي قزل آلا فراوان است. روي اين رودخانه يك سد ساخته شده است.
 

رود خانه جاجرود
جاجرود يك رود دايمي است كه 140 كيلومتر طول دارد. اين رودخانه كه در شهرستان هاي تهران، ورامين و قم جريان دارد و از تلاقي رودخانه گرمابدره و ريزابه‌اي كه در روستاي زايگان در 34 كيلومتري شمال شرقي تهران به هم پيوسته‌اند، تشكيل مي ‌يابد. شيب متوسط اين رود 1 درصد و مسير كلي آن جنوبي است. كناره هاي اين رودخانه براي مردم تهران و شهرستان هاي اطراف از ارزش هاي گردشگاهي برخوردار است.
 

رود شور
رود شور از كوه هاي سلطانيه قزوين سرچشمه گرفته و از به هم پيوستن دو رودخانه خزررود و ابهررود و برخي از رودهاي كوچك فرعي ديگر تشكيل مي‌شود از 6 كيلومتري جنوب باختري حسن آباد (مركز بخش فشاپويه) گذشته و بر شوره‌ زار خاور حوضي سلطان جذب مي ‌گردد و پس از آبياري ابهر، قزوين، ساوجبلاغ و تهران به رودخانه كرج مي پيوندد. اين رودخانه به دليل داشتن نمك در پايين دست، براي كشاورزي مناسب نيست ولي شاخه هايي از آن از امكانات گردشگاهي برخوردار است.


دسته ها : تهران
X