معرفی وبلاگ
این وبلاگ در مورد افرادی است که قصد سفر دارند و در انتخاب مکان آن دچار تردید هستند این عزیزان می توانند به وبلاگ ما نگاه بیندازند تا شاید انتخاب بهتری انجام دهند
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 709454
تعداد نوشته ها : 153
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem225

غارها، فضاهاي خالي اي هستند كه با گذشت ميليون ها سال در كوه ها پديد مي آيند. غارها چه در ايران و يا ديگر جاهاي جهان در زمين هايي كه آهكي يا دولوميتي هستند به وجود مي آيند و بيشتر آنها مربوط به دوران دوم زمين شناسي هستند. تشكيل آنها به به اين صورت بوده كه گاز كربنيك موجود در هوا هنگام بارندگي و حل شدن در آب و نفوذ به رگه ها و سنگ هاي آهكي در ميليون ها سال، سبب انحلال تدريجي سنگ هاي اصلي شده و حفره ها و مجاري بزرگ زير زميني را ساخته است. گاهي اين سوراخ ها محل گرد آمدن آب و ايجاد مخازن و رگه هاي آب زير زميني مي شوند. استان خوزستان از جمله جاهايي است داراي زمين آهكي و دولوميتي مي باشد، بنابراين برخي غارها در آن كشف شده كه از جاذبه هاي طبيعي زيبا و شگفت آوري برخوردارند و منابع ارزشمند گردشگري به حساب مي آيند.
 

غار اشكفت سلمان ايذه: غار سلمان در فاصله سه كيلومتري جنوب باختري شهر ايذه كنوني، در انتهاي دره‌اي واقع شده است. اشكفت سلمان محوطه اي وسيع است كه در درون صخره طبيعي كوه به صورت سرپناهي با آثار آبرفتي و يك چشمه آب شيرين گوارا كه از درون غاري كوچك و باريك بيرون مي‌آيد تشكيل مي‌شود. روبه روي مجموعه اشكفت سليمان در سمت راست و در منتهي اليه كوهي كه روبه روي آن است دو نقش نيم رخ برجسته كه در درون دو چهارگوش معقر حجاري شده‌اند،‌ وجود دارد. در خاور اين دو لوحه اشكفت بزرگ يعني سايه بان خميده‌ كوه قرار دارد كه در زير آن بر روي بدنه كوه يك كتيبه مستطيل شكل ميخي و چند نقش حجاري شده و در زير اين كتيبه كه در ارتفاع قرار دارد، محل نشستن و تختگاه و يا انجام مراسمي ديده مي‌شود.

غار پبده: يكي از مهمترين غارهاي استان خوزستان، غار پبده در شمال شهرستان لالي است كه آثار زندگي از 17 هزار سال پيش در آن به دست آمده است.

دره شوي دزفول: دره زيباي شوي در حاشيه خاوري رودخانه سزار در باختر كوه سالن قرار گرفته و يكي از مناطق تاريخي استان به شمار مي رود. آبشار شوي كه زيباترين آبشار ايران محسوب مي شود در اين دره جاري است. اين دره غار تاريخي، زيارتگاه محلي، قلعه و ديگر آثار تاريخي را همراه با روستاي تاريخي شوي در خود جاي داده است.


دسته ها : خوزستان
X